- -10%

Najniższa cena produktu 18,90 zł z dnia 04.02.2023
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni
Dostępny
Bezpieczne Płatności dzięki PayPal i Dotpay
Darmowa dostawa od 129 złotych
Jesteśmy Dla Was od poniedziałku do piątku 8:00-16:00
„Nie uważaj postu za coś złego”.
Tak w V wieku zachęcał wiernych do przełamywania uprzedzeń względem postu
Pseudo-Euzebiusz z Aleksandrii. Również wielu innych wczesnochrześcijańskich pisarzy, greckich i łacińskich, poświęciło tej praktyce duchowej wiele mów i tekstów. Nie znajdziemy w nich wielu technicznych szczegółów, jak pościć, ponieważ dla autorów większe znaczenie miała moralno-duchowa postawa poszczącego względem samego ćwiczenia. I tak zdaniem Tertuliana, w Starym Testamencie posty były nakazane przez Boga, tymczasem w Nowym Testamencie miały być podejmowane dobrowolnie: „Gdy chodzi o przyszłość, należy – zgodnie z Nową Nauką – pościć według woli, a nie z rozkazu, stosownie do okoliczności potrzeb każdego z osobna”.
W książce zebrano zbiór tekstów 9 ojców Kościoła: św. Augustyna, św. Bazylego Wielkiego, Tertuliana, św. Asteriusza z Amazji, Marka Eremitę, Św. Piotra Chryzologa, Pseudo-Euzebiusza z Aleksandrii, Pseudo-Jana Chryzostoma i Afrahata. Przekłady siedmiu z nich zostały przetłumaczone na język polski po raz pierwszy i zostały opatrzone komentarzami historycznym i teologicznym.
Znaczenie słowa „stacja”
Powszechnie używane przez starożytnych chrześcijan słowo „stacja” oznaczało praktykę modlitwy i postu w każdą środę i piątek do godziny trzeciej po południu. Wyrażała szczególną służbę Bogu w łączności z Chrystusem Ukrzyżowanym i Zmartwychwstałym, obecnym w Eucharystii. Słowo „stacja” nie zniknęło z języka współczesnych chrześcijan i znamy je do dziś jako „stacja” drogi krzyżowej.
W ostatnim rozdziale znajdziemy praktyczny, duchowy program, oparty na duchowości ojców Kościoła. Plan czternastu „stacji” postu na drodze krzyża, ma na celu pomoc w wytrwaniu w podjętych postanowieniach. Do każdego dnia rozważań został przypisany fragment Pisma Świętego, odpowiednio dobrany na czas wyrzeczeń. Można go wykorzystać jako inspirację i punkt wyjścia w osobistym programie codziennej modlitwy i refleksji, oraz podczas dłuższego postu lub rekolekcji połączonych z tematyką i praktyką postną.Kim był człowiek, po którego kazaniach nawrócił się św. Augustyn? Św. Ambroży, biskup Mediolanu (zm. 397 r.) należy do najwybitniejszych Ojców Kościoła. Jego rola w kształtowaniu relacji między Kościołem a Cesarstwem była nieoceniona. Był wrażliwy na krzywdę ludzką i cieszył autorytetem. Nazywano go kolumną Kościoła, perłą, która błyszczy na palcu Boga.
Książka jest zbiorem tekstów poświęconych objaśnieniu tradycji bożonarodzeniowych w oparciu o pisma Ojców Kościoła. Autorzy pokazują, jak zwięzły opis z Ewangelii został w tradycji wzbogacony motywami, które znalazły swój wyraz także w naszych przedstawieniach żłóbka.
e-pub
mobi
Kolejny tom z serii Bibliotek Ojców Kościoła.
Św. Nicetas z Remezjany – wczesnochrześcijański pisarz – żył na terenach dzisiejszej Serbii w latach ok. 340–414. Jego katechezy pozwalają współczesnemu czytelnikowi uchwycić samą esencję wiary, co ułatwia prosty i żarliwy przekaz, który nadal ma w sobie siłę przyciągania.
„Nikt nie myśli o potrzebach drugiego (..) W istocie wielu chrześcijan nie tylko nie rozdaje dóbr własnych, ale nawet kradną cudze. Nie tylko, mówię, gromadząc własne pieniądze, nie składają ich u stóp apostołów, lecz nawet przeganiają sprzed kapłanów swoich braci, którzy szukają pomocy.”
fragment kazania
Znakomita historia soborów Kościoła sprzed podziału wraz z wyborem tekstów soborowych. To pierwsza od lat 80. XX wieku historia soborów napisana przez polskiego autora.
Ks. prof Marek Starowieyski to wybitny teolog i patrolog, autor wielu publikacji z zakresu chrześcijaństwa antycznego i patrologii, profesor nauk teologicznych.
„Nikt nie myśli o potrzebach drugiego (..) W istocie wielu chrześcijan nie tylko nie rozdaje dóbr własnych, ale nawet kradną cudze. Nie tylko, mówię, gromadząc własne pieniądze, nie składają ich u stóp apostołów, lecz nawet przeganiają sprzed kapłanów swoich braci, którzy szukają pomocy.”
fragment kazania
Utwory św. Efrema i jego ucznia Jakuba z Sarug zaliczamy do poezji syryjskiej. Jest to poezja głęboko zakorzeniona w Biblii.
Jest to poezja zadziwienia nad Wcieleniem Syna Bożego, oraz nad dziewictwem i macierzyństwem Maryi, która przyczyniła się do rozwinięcia kultu Maryjnego w Kościele.
Utwory św. Efrema (ok. 306–373) i anonimowe powstałe w jego kręgu oraz innego wielkiego poety Jakuba z Sarug (451– 521) zaliczamy do poezji syryjskiej. Jest ona głęboko zakorzeniona w Biblii.
Jest to poezja zadziwienia nad Wcieleniem Syna Bożego, oraz nad dziewictwem i macierzyństwem Maryi, która przyczyniła się do rozwinięcia kultu Maryjnego w Kościele.
„Radość i wesele ducha niesie chwila obecna! Bo oto nadeszły dla nas upragnione i miłe dni duchowych zaślubin!”
św. Jan Chryzostom Kat. 5,1
Z pierwszych wieków zachowało się kilka zbiorów katechez chrzcielnych. Jednym z najstarszych z nich są homilie św. Jana Chryzostoma, głoszone w latach 387–397 do przygotowujący się do chrztu i do nowo ochrzczonych.
Symeon Nowy Teolog (949 –1022) był mistykiem, poetą i teologiem bizantyńskim. Niektóre z jego pism zostały włączone do Filokalii, zbioru wczesnych autorów na temat modlitwy serca.
Z pism wyłania się niesłychanie bogata osobowość Symeona. Chrystus - człowiek i Bóg jest w samym sercu myśli Symeona, tak jak i jego życia.
Symeon Nowy Teolog (949 –1022) był mistykiem, poetą i teologiem bizantyńskim. Niektóre z jego pism zostały włączone do Filokalii, zbioru wczesnych autorów na temat modlitwy serca.
Z pism wyłania się niesłychanie bogata osobowość Symeona. Chrystus - człowiek i Bóg jest w samym sercu myśli Symeona, tak jak i jego życia.
Z wizji błogosławionej Kathariny zawartych w tym tomie wyłania się obraz nieludzko cierpiącego Pana Jezusa, który nieustannie modli się za swoich oprawców i przebacza im. Przejmujące, szczegółowe opisy pozwalają nie tylko przenieść się w samo centrum ewangelicznych wydarzeń, ale – co najważniejsze – pomagają w ich duchowym przeżyciu.
Istnieją tysiące książek o Biblii. Czym ta różni się od nich? Po pierwsze, jest przeznaczona dla początkujących. Po drugie, jest przeznaczona zwłaszcza (ale nie wyłącznie) dla katolików. Po trzecie, jest krótka i prosta. Każdy rozdział można przeczytać nad filiżanką kawy i pączkiem.
W mistycznych spotkaniach z Jezusem św. Brygida doznawała wizji czasów ostatecznych, znajdowała odpowiedzi na nurtujące ją pytania, otrzymywała wyjaśnienia dotyczące kwestii teologicznych oraz wskazówki i pouczenia związane z codziennym życiem i praktykami religijnymi.
Książka zawiera wybór myśli, duchowych przestróg i wezwań Marii Simmy, dzięki którym i my dzisiaj możemy kontynuować powierzoną jej misję i przynieść ulgę duszom czyśćcowym. Znajdziemy w niej również nauczanie Kościoła na temat czyśćca.
Autobiografia księdza Dolindo Ruotolo jest niewątpliwie arcydziełem duchowości, psychologii i introspekcji z żywymi i głębokimi akcentami, które odsłania duszę tego pobożnego, pokornego i skromnego kapłana. Zadziwia czytelników swoim przykładem godnego podziwu zawierzenia i wierności Bogu oraz Kościołowi, pomimo niespokojnych okoliczności swojego życia.
Utwory św. Efrema (ok. 306–373) i anonimowe powstałe w jego kręgu oraz innego wielkiego poety Jakuba z Sarug (451– 521) zaliczamy do poezji syryjskiej. Jest ona głęboko zakorzeniona w Biblii.
Jest to poezja zadziwienia nad Wcieleniem Syna Bożego, oraz nad dziewictwem i macierzyństwem Maryi, która przyczyniła się do rozwinięcia kultu Maryjnego w Kościele.